Elevene på 10. trinn skal ha disseksjon av kuøye i naturfaget. Jeg har besøkt klassen 10c, tatt noen bilder, sett på det de har gjort og intervjuet ei gruppe.
Alle elever satt i grupper ved bord, noen med disseksjon-fatet foran seg, andre med naturfagsboka. Jeg gikk bort til det første bordet jeg så, og begynte å stille spørsmål. De svarte bra, forklarte hva de gjorde, og holdt fram kuøyet slik at jeg kunne ta et bilde. Da jeg gikk hørte jeg en av dem spørre en annen Kan dere finne irisen? og de var tilbake til arbeid.Intervju
Hvorfor gjør dere det?Grunnen til at vi gjør dette er for å forstå hvordan et kuøye er bygget opp, og få se hva som er inni det. Det er mye lettere å forstå når man gjør det i praksis, enn hvis man bare leser om det.
Hva synes du om det?
Det er jo spennende så klart, men skikkelig ekkelt!
Har dere lært noe av dette?
Vi har jo gått igjennom det meste i klassen, og lest om det i boka, men det er en helt unik opplevelse å gjøre det i virkeligheten!
Hvordan vet dere hva dere skal gjøre?
Naturfagsboka vår inneholder alt vi trenger å vite. I den står det utstyret vi trenger for å gjøre dette og hvordan det skal gjøres. Vi har delt oppgavene slik at det er to som gjør det, og to som forteller oss hva vi skal gjøre fra boka. En veldig enkel, og god ordning.
Collage
Jeg gikk ut og tok noen bilder i skolegården, som var del to av dagens oppdrag. Det var strålende sol, lett vind og kaldt å været. Jeg synes at det var kjempe kjekt å være ute, og kjenne solstrålene stråle i ansiktet.
På det midterste bilde er det Ida (f.v) og meg. På det nede til høyre er det Michelle (f.v), meg, Iris, Madelen, Ida og Karina.
Bildene tok jeg med mobilen (iPhone 5S) og de er redigert på nettstedet pixlr.com.
-Anne


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Jeg blir glad for konstruktiv kritikk så lenge det blir skrevet med respekt og saklig. Om det er ting du liker ekstra godt blir jeg glad for å lese dette. Da kan jeg prøve å gjenta bildestilen eller skrivestilen en annen gang.